KLOCKAN

tisdag 21 april 2009

Volym 102

”Om man känner fienden och känner sig själv, behöver man inte frukta utgången av hundra slag. Om man känner sig själv och inte fienden, kommer man för varje seger också att lida ett nederlag. Om man känner varken fienden eller sig själv, kommer man att duka under i varje slag.”

- Sun Tzu, Krigskonsten

I det föregående inlägget om volym redogjorde jag för begreppet ”fair value” enligt market profile metoden samt volymens roll för prisets volatilitet. Sammanfattningsvis rör sig priset när tillräckligt många långsiktiga investerares förväntningar om framtida avkastning differentierar från det gällande dagspriset. Storleken har således betydelse inom aktiehandel.

Inledningsvis vill jag poängtera att även om jag utgår från NYSE så är självklart dessa principer om priset och volymen giltiga för andra marknader som OMX. Denna blogg är dock fokuserad på sp500 och dess termin.

Börsen är ett någorlunda slutet ekosystem av ett begränsat antal aktörer. Några av dessa uppträder i aktiemarknaden på daglig basis medan andra söker sig till alternativa marknader i väntan på rätt tillfälle. Vilka är då börsens olika aktörer och vad kan vi förvänta oss av deras handlande?

”US Commodity Futures Trading Commission” publicerar varje fredag en rapport kallad ”Commitments of Traders” (COT) i vilken kommissionen redovisar fördelningen av "open interest" mellan tre kategorier av spekulanter. Med "open interest" avses det totala antalet derivata kontrakt som fortfarande är giltiga i marknaden.



För enkelhetens skull utgår jag från dessa tre kategorier.

Retail Investors

Den svagaste och sämst informerade gruppen är retail spekulanterna, dvs de mindre privata investerarna. I COT finner vi dessa vanligtvis under kategorin ”non-reportable positions”. Retail får ofta sin information genom media och de större spekulanternas analytiker varför denna grupp är lätt att manipulera. Gruppens handlande styrs till stor del av känslor och många gånger agerar de under börsdagens första 30-60 minuter och det finns flera strategier för att fada dessa spekulanter. En trendrörelse som initieras av retail har låga odds för att vidmakthållas.

Large Speculators

Den andra gruppen är “non-commercial traders” vanligtvis även benämnda "large speculators" eller institutionerna. Till denna grupp hör professionella större investerare, investment bankerna och diverse aktiefonder så som pensions fonder och hedge fonder. Gruppen är bättre informerad än retail och förlitar sig dessutom på interna analytiker istället för de analyser som erbjuds den breda marknaden. Personliga kontakter med administrationen kan inte heller uteslutas. Det är inte heller orimligt att anta att en del av den information de vidarebefordrar till media är ren desinformation i syfta att stärka den egna positionen.

Trots informationskanalerna anses de stora spekulanterna vara ”dumb money”. Gruppen är dock mäktig nog att sätta igång och vidmakthålla en trend genom det stora kapital den har till sitt förfogande varför dessa aktörer bör försöka identifieras och övervakas.

I fråga om placeringshorisonten för de stora spekulanterna är den allt ifrån daytrading till långsiktiga investeringar. En stor del av deras handel är dessutom datoriserad programhandel via de kvantitativa fonderna (quants).

Commercials

Den sista och största gruppen är ”commercials”. De kallas även för ”smart money ”då de besitter den bästa marknads informationen. De är dessutom mäktiga nog för att före en dialog med administrationen samt via lobbyverksamhet påverka lagstiftningen. Larry Williams benämner denna grupp för ”the superpower of finance” i den läsvärda boken ”Trade Stocks and Commodoties with the Insiders”.

Generellt utgörs denna grupp av råvaruproducenter och handel med terminer och optioner görs för att ”hedga” den vardagliga företagsverksamheten. Commercials är inte kortsiktiga spekulanter. De tjänar inte pengar på trading utan genom att sälja sina produkter och köpa de produkter och företag som de behöver för sin verksamhet. Det är således inte alltid lätt att tolka deras agerande. När de säljer är de exempelvis inte korta i marknaden utan de säljer sin produkt och fråga är enbart om vinsthemtagning.

I daytrading kommer vi sällan i kontakt med commercials. Via COT kan dock vissa slutsatser dras och vid ett senare tillfälle har jag för avsikt att redogöra för en entry/exit strategi baserad på COT med ett historiskt väldigt fördelaktigt utfall.

Market Makers

En sista grupp som inte ryms inom COT men som ofta omnämns som en börsfantom är market makers.

Marknaden är som tidigare påpekats ett ekosystem av aktörer. Genom börshandeln tillgodoser samtliga aktörer marknadens likviditet. Market makers garanterar dock mot en avgift att likviditet uppehålls vid varje tillfälle under börshandeln.

Faktum är att en stor del av del av den dagliga handeln inte är spekulativ trading utan datoriserad program handel med hög frekvens mellan ett fåtal kvantitativa fonder och program traders. Av statistik från NYSE framgår att denna typ av program handel uppgår till så mycket som 30% av omsättningen på NYSE börsen.




Andra stora aktörer i denna marknad är Renaissance Technologies Medallion och GETCO. På GETCO:s hemsida ges en träffsäker kommentar som deras roll i marknaden.

“GETCO’s strategy is to align our business plan with what is best for the marketplace. We earn our revenues by providing enhanced liquidity and efficiency to electronic financial markets, which in turn results in lower costs for market participants (e.g. mutual funds, pension funds, and individual investors).”

Market makers har således en viktig roll i marknaden då en il likvid marknad innebär stora spreads på bid/ask, svårigheter att sälja stora värdepappersposter samt explosiv volatilitet.

För daytradern är det viktigt att förstå denna roll. Market makers agerar kortsiktigt och avslutar dessutom en stor del av sina positioner inför close. Sistnämnda är en av förklaringarna till skarpa rallyn alternativt sell-offs i slutet av börsdagen.

Market makers handlar inte utifrån förväntningar utan utifrån ”fair value”. Kända strategier för program handel är momentum, value och mean-reversion strategier. Sannolikt spelar fibonacci retracements och pivot analyser stor roll i dessa ”black-box” system.

Eftersom program handeln utgör en betydande del av omsättningen har inte retail investeraren mycket att sätta emot market makern. Dagar då stora och långsiktiga spekulanter inte är i marknaden är följaktligen ”choppy” sidleds dagar.

I nästa inlägg kommer jag att redogöra för de verktyg som vi har till förfogande när vi försöker följa de större spekulanternas handel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar