KLOCKAN

söndag 12 april 2009

Market Breadth

Med market breadth avses hur stor del av den totala marknaden som deltar i en marknadsrörelse upp eller ner. Market breadth indikerar följaktligen marknadsaktörernas humör och sentiment.


Genom att exempelvis följa antalet aktier som handlas upp över dagen i förhållande till de som handlas ner kan ledtrådar erhållas om prisutvecklingen som ej kan utläsas enbart ur ett pris diagram.


De indikatorer som används för att mäta market breatdh anses prisledande i motsats till eftersläpande indikatorer som RSI och stokastik. Rationaliteten bakom detta ställningstagande är att om exempelvis index stiger men endast ett fåtal aktier är delaktiga samt köpvolymen är låg i förhållande till sälj volymen så finns ingen styrka i uppgången och priset kommer falla tillbaka och vice versa.


Min uppfattning är dock att priset och market breadth följer varandra. Divergenser är i bästa fall tillfällen med fördelaktig risk/reward.


En vanlig market breadth indikator är AD (advance och decline). Denna indikator mäter antingen ”issues”, som är det kumulativa antalet företag under dagen som handlas över föregående stängningskurs i förhållande till de som handlas under, eller ”volume” som visar den kumulativa köp- och sälj volymen.


Dessa två indikatorer bör användas tillsammans då de bekräftar varandra. Om exempelvis AD issues är positivt men AD volume är negativt indikeras visserligen att antalet företag som handlas upp är fler än de som handlas ner men de företag som handlas ner attraherar större volym. Följaktligen är inte market breadth positivt. Genom att exempelvis endast följa AD issues kan dessa divergenser missas.


Den enklaste och vanligaste metoden för att beräkna AD är A-D Line. Formlen för A-D Line (issues) är summan av antalet upp företag minus antalet ner företag. Vid beräkningen tas ej hänsyn till företag som handlas oförändrat i förhållande till föregående handelsdag.


A-D Line visar marknadens ”hälsa”. Det är dock inte det absoluta värdet som är av intresse utan hur indikatorn utvecklas under dagen, dvs linjens lutning. Om exempelvis börsen öppnar med ett -1% gap kommer rimligtvis A-D Line att vara negativ men om A-D utvecklas från -1000 till -500 under dagen så är signalen bullish.


En annan metod är AD Ratio som är kvoten av upp företag och det totala antalet företag. Även här ingår inte oförändrade företag i beräkningen.


Indikatorn används vanligtvis vid positioner mot trenden och särskilt i dagsdiagrammet ger AD Ratio någorlunda träffsäkra signaler. Värden under 10 tyder på att index är översålt och bör få en reaktion uppåt medan värden över 90 tyder på att index är överköpt och bör få en reaktion nedåt.


I den ”snapshot” av market internals som jag brukar bifoga mina dagliga kommentarer visas även AD issues och volume. Riktlinjen är att undvika korta positioner om kvoten är bullish och långa positioner om kvoten är bearish.




Jag har inkluderat mina ”customTOS skript för AD Ratio och AD Line. Förstnämnda lämpar sig normalt endast för analyser i dagsdiagrammet medan AD Line är utmärkt i kortare tidsperioder tex 5-min chart. I AD Line studien kan ni dessutom välja mellan issues och volume samt längd på det glidande medelvärdet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar