KLOCKAN

tisdag 14 april 2009

Branschindex

Till mina dagliga kommentarer bifogar jag vanligtvis en bild av det excel ark som jag använder för att försöka utläsa den kortsiktiga dagstrenden. I tidigare inlägg har jag redogjort för de orosindikatorer som jag övervakar genom arket samt betydelsen av market breadth kvoten. En ytterligare viktig del av den dagliga analysen är branschindexlistan.


Samtliga index består som bekant av en uppsättning aktier som vanligtvis kan indelas i ett antal branscher. Branschlistan ger således en bild av vad som händer under indexytan och genom att följa branschernas utveckling kan viktiga ledtrådar om dagen erhållas.

Tabellen nedan visar branschernas viktning i SP500 och OMX30. Förkortningarna i listan är kortnamnen på de ETF:s som på bästa sätt återspeglar förändringarna i de aktier som ingår i SP500.


Av listan kan bl.a. marknadens riskaptit utläsas. Vid oro tenderar de mer defensiva branscherna hälsa, dagligvaror och utilities att outperform de mer spekulativa och vice versa.

Vid trenddagar bör samtliga branschindex utvecklas åt samma riktning. Om utvecklingen differentierar mellan ett antal branscher, dvs. att några handlas över föregående stängningskurs medan andra handlas under, indikeras istället en sidleds dag (choppy range day). Som regel gäller dessutom att en trendrörelse som inte följs av finans (XLF, BKX) och teknik (XLK, SOX) blir sällan varaktig.

Som övriga trendindikatorer är utvecklingen viktigare än den tillfälliga noteringen. Om exempelvis ett branschindex öppnar negativt och därefter stiger är signalen bullish. Det är därför en bra idé att anteckna noteringarna regelbundet under dagen för att kunna jämföra utveckingen.

Nedan bifogas det autouppdaterande excel ark som jag använder tillsammans med TOS. Notera att om TOS demot används så är kurserna fördröjda 20 min, samt att listan är min egen och ständigt under utveckling.

Marknadstermometern.xls

2 kommentarer:

  1. Försöker ladda ner din excel-fil. Den verkar ha tagits bort från webbplatsen. Kan du lägga upp den igen?

    tack på förhand och tack för en bra blogg!!

    SvaraRadera
  2. Jag har laddat om filen. Tänk på att om du använder demot så är kurserna fördröjda. En idé kan i så fall vara att lägga upp ett fönster med diagram för finans (XLF), teknik (SOX), olja (/CL), dollar (/DX) och 10-y T-bill (/ZN) som du kan växla över till lite då och då för att se var pengarna tar vägen... Alla har ju sin stil men själv vill jag alltid ha koll på AD i realtid...

    SvaraRadera