KLOCKAN

fredag 1 maj 2009

Volym 103

"Den som kan förändra sin taktik i förhållande till sin motståndare och därigenom lyckas vinna kan betraktas som en gudabenådad anförare"

- Sun Tzu, Krigskonsten

Vi vet att market makers samt de kortsiktiga aktiespekulanterna vanligtvis är i marknaden varje dag. Det är således rimligt att anta att de dagar då volymen avviker från ett normalvärde så utgörs denna avvikelse av prisdrivande spekulanter med längre placeringshorisont.

Genom att mäta volymen kan vi således bilda oss en uppfattning om huruvida den kommande handelsdagen blir en trendande dag eller en zig-zag sidleds dag. Förmågan att identifiera typen dag utgör daytraderns viktigaste färdighet. Dagstypen bestämmer nämligen taktiken och valet av indikatorer. Om exempelvis volymen överstiger normalvärdet och vi bedömer att investerare med längre placeringshorisont är i marknaden kommer vår taktik att vara trendföljande. Om volymen understiger normalvärdet kan vi istället förvänta oss att de kortsiktiga spekulanterna kommer att dominera handelsdagen och hålla priset i range. En alternativ taktik kan då vara att agera contrarian.

Volymens relativa storlek kan dessutom hjälpa oss uppskatta de kommande dagens handelsintervall. Genom studien "Average True Range" (ATR) kan vi bestämma medelvärdet för rangen. ATR(10) per den 1 maj 2009 är 24,5 punkter och per 30 minuters handel 5,6 punkter. Vid relativt normal till låg volym kan vi förvänta oss att handeln håller sig inom dessa intervall.

De mått som vanligtvis används vid denna typ av bedömning är medelvärde och medianvärde. På grund av att volymens skeva fördelning är median ett lämpligare mått än medelvärdet. På så vis uteblir påverkan av s.k. outliners.

Då volymuppgifter för SP500 saknas i realtid får intradag analyser göras utifrån alternativa indikatorer och värdepapper. I handelsplattformen TOS kan indikatorn $TVOL (NYSE Volymindex) användas. Ytterligare alternativ är den populära EFT:n SPY och E-Mini sp500 terminen (ES). Enligt min mening utgör terminen det bästa alternativet.

E-Mini SP500 introducerades av CME 1997 och är idag ett av de mest omsatta kontrakten inom elektronisk handel. Av COT framgår dessutom att en betydande del av omsättningen utgörs av large speculators och commercials. Dessa använder ES dels för spekulation dels för att hedga sina innehav på börsen.

Dr Brett Steenbarger har på bloggen traderfeed.blogspot.com publicerat uppgifter om den relativa volymen för ES. För 2009 gäller per 30 minuters handel under reguljära handelstider följande värden.

15:30 - 242,978 (55,247)
16:00 - 208,202 (50,743)
16:30 - 173,246 (43,980)
17:00 - 142, 250 (53,507)
17:30 - 117,904 (46,620)
18:00 - 104,093 (36,316)
81:30 - 97,808 (32,632)
19:00 - 108,429 (36,057)
19:30 - 113,074 (41,832)
20:00 - 133,750 (60,438)
20:30 - 147,448 (60,432)
21:00 - 180,139 (53,454)
21:30 - 264,140 (84,050)
22:00 (15 min) - 112,686 (31,815)

För premarket 14:00-15:30 uppgår median volymen till 95,375 (23,131) enligt följande.

14:00 - 19,303 (13,629)
14:30 - 27,402 (11,513)
15:00 - 30,747 (9,501)

De värden som anges inom parentes är 1 standardavvikelse, vilket innebär att volymen för 68% av handelsdagarna rymdes inom dessa värden, och är således vårt riktmått gällande normal volym.

I nästa artikel kommer jag fortsätta med en redogörelse för "tick charts", dvs. diagram som utgår från ticks (avslut) i motsats till tid, samt hur dessa diagram tillsammans med Emini-Watch.com´s Better Volume Indicator kan hjälpa oss hitta de avtryck som de större spekulanterna lämnar i volymen.



4 kommentarer:

  1. Hej. Tycker det är givande med en presentation av sig själv på sin blogg, även om den då är subjektiv. Man får iaf en liten uppfattning om hur många börscykler som avklarats med "livet i behåll" och fortfarande aktiv trader.

    SvaraRadera
  2. Ledsen för det, men jag har faktiskt inte hunnit...

    Så här snabbt kan jag nämna att jag är en nybörjare och amatör med endast ett år på börsen. Min blogg är för nybörjare till nybörjare. Jag utger mej inte för att jag har ett ”eget” system. Mina artiklar om de metoder jag använder kommer med referenser. När jag började använda mej av Ticken, AD och VSA insåg jag att dessa metoder var ganska okända i Sverige varför jag började med bloggen. Om du följer mina Twitter kommentarer om USA terminen ser du att de är ganska träffsäkra.

    Men om min överlevnadsförmåga är ifrågasatt kan jag nämna att jag började med aktiehandel under bear market rallyt maj 2008 efter att ha läst diverse ekonomi sidor om att börsen vänt. Genom att följa "bankproffsens" rekommendationer om säkra aktier lyckades jag bli av med 60% av mitt kapital. Detta fick mej engagerad i börsen. De dyrköpta insikter och kunskaper jag erhöll genom erfarenheten har nu hjälpt mej återskapa en stor del av mina förluster på ganska kort tid. Jag missbedömde dessutom det pågående rallyt och har legat fel positionerad hela april, dvs jag har spelat kort. Trots det är jag på plus i april månad. Så efter att ha tagit mej igenom den värsta björnen sedan 1930-talet som en småsparare med långa positioner och nu en av historiens kraftigaste rallyn kort och fortfarande kör hårt kan så du räkna med att jag har ”staying power”. 

    De insikter som nu hjälper mej ta igen förlorat kapital är:

    1.Ingen kan egentligen något om någonting vad gäller börsens framtid. Alla prognoser och expertkommentarer är hitte-på & om de träffar rätt någon gång så är det tur. I slutänden avgör slumpen vem som vinner och vem som förlorar. Med rätt kunskap kan man dock minimera sina förluster & på så sätt förhoppningsvis maximera vinstpotentialen.

    2.Börsen är ett spel och det spelas om stora pengar. Det finns således inga regler och du har inga vänner vare sej i media, bankkontakter mm. Det är helt enkelt inte tänkt att du ska vinna.

    När man inser detta går det faktiskt att tjäna pengar....

    SvaraRadera
  3. Uj, uj, det ante mig att det förhöll sig på detta sätt. Minns själv när jag för c:a 20 år sedan trodde jag uppfunnit hjulet vad trading beträffar genom att skriva ner Mest omsattas max- och minikurser för varje aktie och därigenom få fram en variabel...:)

    Därefter sprang jag på 2 stora smällar med samma självförtroende jag känner igen i dig. Vid IT- smällen försvann min bäste polare som aldrig haft ett avlönat arbete i hela sitt liv utan försörjt sig på aktiehandel sedan långt innan SAX- systemet började komma med realtider. Han losade sina två miljoner och reser idag fram och tillbaka till Tyskland och köper- och säljer sprit och öl.

    Själv överlevde jag tack vare ett knippe oljeaktier som stod i frimärkesvaluta och som jag inte tittade åt under påföljande år, liksom allt annat i börsväg.

    Den kraschen har jag dock mycket att tacka för att genom den försvann det mesta av omnipotensen och ett viss mått av ödmjukhet infann sig. Därefter har det gått betydligt bättre. Så får vi hoppas att det även utvecklar sig för dig, men kom ihåg att personlighetsutvecklinge och självinsikten alltid skall gå före att briljera med tekniska termer och jargonger med utländska inslag. det imponerar bara på dem som man inte alls behöver impa på.

    Som sagt Lycka till, på rent och vackert svenskt språk.

    SvaraRadera
  4. Lennart, jag tror alla måste gå igenom den perioden förr eller senare för att inse sin "plats" i marknaden. Allt man kan hoppas på är att man har tillräckligt över för att kunna resa sej igen... Efter nästan knock-out förra året har jag fortfarande bra självförtroende men jag har ingen illusion om slumpen på börsen. Det finns som sagt inga gurus och inte heller gyllne indikatorer som visar vägen. Men jag har nu en plan som jag håller mej till & jag kör inga "all in". Mina positioner är inte större än att jag kan förlora hela posten och ändå inte "ta räkning". Så här i efterhand kan jag inte förstå hur jag kunde gå in med hela depån samt belåning i ett värdepapper med hävstång. Läropengar antar jag...

    Lycka till själv.

    SvaraRadera