KLOCKAN

måndag 4 oktober 2010

Matchplanen





I ett tidigare inlägg skrev jag några rader om att hålla handelsmodellen okomplicerad. Som exempel nämnde jag stöd och motståndsnivåer. I kommentarerna till inlägget ställdes en fråga om vilka kriterier jag ställde för kort eller lång position. Det finns ett enkelt svar och ett invecklat svar.

Det enkla svaret är att vara lång över stöd i en stark marknad och kort under motstånd i en svag marknad. I realiteten är det inte alltid så lätt att avgöra om spelet är att sälja motståndet eller köpa breakouten.

I fråga om tekniska stöd nivåer kan följande förväntas (det motsatta gäller motståndsnivåer).

1. Studs innan nivån.
2. Studs vid nivån.
3. Studs under nivån.
4. Stödet bryts och en momentum breakdown följer.
5. Stödet bryts och övergår till motstånd.
6. Priset konsoliderar över stöd nivån.
7. Priset konsoliderar vid stöd nivån.
8. Priset konsoliderar under stöd nivån.

Ovan ger fyra setups att överväga vid en stöd nivå: S/R, breakdown, failed breakdown och pullback.

Nivåns betydelse är avgörande för hur jag väljer att spela nivån. Ett viktig stöd nivå har hög sannolikhet att hålla ett första test. Om den bryts med så mycket som ett tick, så följer vanligtvis en meningsfull breakdown. Är stöd nivån av lägre dignitet tenderar priset mer ofta att gå igenom nivån utan att faktiskt bryta ner.

I min handelsmodell utgår jag från tekniska nivåer i det dagliga diagrammet (A), i föregående dags handel (B) och intra dag (C). Jag åsätter även vissa nivåer ett plus (+). En plusnivå är en nivå jag inte vill missa. Det kan vara ett tidigare genombrott med hög volym (pullback), eller ett nyligt stöd som orsakade en betydande rörelse vid det första testet (S/R).

Jag köper inte under en A stöd nivå och säljer inte över en A motstånds nivå. Jag är redo att köpa/sälja en bit framför denna nivå, men min stoploss är alltid snäv. Är fråga om en A+ nivå prioriterar jag nivån med limit framför orderflödet. Jag är redo att öka position vid bekräftelse i orderflödet efter en A nivå. Om nivån bryts presumerar jag att genombrottet är verkligt.

Mina B och C nivåer är referens nivåer. Jag agerar först efter bekräftelse i orderflödet. Jag ger affärna mer utrymme (stoploss) och jag adderar aldrig till en position. Efter ett genombrott presumerar jag att brottet kommer misslyckas.

Mer följer.

8 kommentarer:

  1. Tack för ett givande inlägg, fortsätt gärna! :)

    Hur handlar du när USA-statistik släpps? Idag så reagerade börsen kraftigt på negativa siffror från USA. Agerar du på detta? stöd/motstånds nivåer lär väl knappast gälla när sådant inträffar? eller?

    SvaraRadera
  2. Tyckte kvällen erbjöd många fina tillfällen. Kvällens bästa tillfälle var en kort vid motståndet @1144 och kvällens andra bästa affär var en support play vid @1127,25. Tyvärr missade jag den korta playen eftersom jag började med en bullish bias. Men tro det eller ej så var jag inte ens framför datorn när jag tog kvällens support play. En limit 1 tick över och en stopp 2 tick under i en "trade-to-hold". Nyss hemkommen. Sitter och väntar på att ES ska börja handlas igen så jag kan likvidera min lång & ta hem min profit. :D

    När det gäller nivåer så har du annars rätt att vissa nyheter kan förändra marknadens värdering så att tidigare stöd/motstånd inte gäller längre. Statistiken var inte så dålig (så som jag tolkade den). Pending Home Sales var bättre än väntat men Factory Orders något sämre. Sistnämnda är väl bara en "spinnoff" på Durable Goods som kom för en vecka sedan? (Jag är ingen makro-kille direkt). Brukar inte handla utifrån statistik. Är alltid i cash när siffrorna kommer.

    I kväll var det nog främst dollarns styrka som orsakade nergången. Sektorerna energi och material presterade riktigt dåligt till följd av den starkare dollarn.

    SvaraRadera
  3. Tack för svar, givande :)

    Varför är du i cash när siffror kommer?

    Vet du någon mäklare där man får en gratis plattform med data feed osv som är bra? Har hittat Infinity Futures och fastbrokers. Men det kanske finns andra?

    SvaraRadera
  4. Jag är i cash för det blir ett för stort moment av spel att försöka gissa siffrorna innan de kommer samt hur marknaden kommer reagera på siffrorna. Till att börja med är jag inte så insatt i makro. Det finns säkert de som kan bilda sig en uppfattning om ett makro tal utifrån tidigare veckostatistik men jag vet ingen som handlar intradag och försöker fronta statistik. De som kan makro brukar istället vänta på headlinen. Faktum är att flera förvaltare jag känner minskar sin marknadsexponering eller hedgar före större nummer med inställningen, hellre missa första benet och sen positionera sig än hamna fel.

    Betänk utfallet:

    Mer eller mindre bättre än väntat
    Som väntat
    Mer eller mindre bättre än väntat

    För att göra det ännu svårare kan bättre än väntat både vara bullish eller bearish och lika så sämre än väntat.

    Jag handlar genom Mirus och är nöjd med dessa. Ninja trader ingår, lågt courtage, stort utbud terminer, bra margins och den bästa gratis data feeden Zen-fire.

    SvaraRadera
  5. Dock så kan man väl agera efter siffrorna släppts och sett i vilken riktning marknade går? Problemet är väl att man inte riktigt vet hur långt vågen/rekylen kommer att nå? Och man agerar kanske för sent eller liknande..

    Har testat en del "papertrading" vid tillfällen när siffror släpps och har lyckats bra, men det känns som om det är mest tur och "spel" som du sade..

    Blir ändå tilltalad av "makro trading" eftersom det finns en viss "enkelhet" i det? Men å andra sidan, om det vore så enkelt så skulle alla vara miljonärer..

    SvaraRadera
  6. Oftast är de som tradar baserat på makro intradag skickliga på att läsa orderboken. Det blir annars lätt blir fel när man handlar så likvida instrument som ES. Mot dig har du ett stort antal algo program som är direktkopplade mot börsen och som även tar del av nyheterna snabbare än en retail plattform hinner uppdatera headlinen. Kolla idag till exempel: en popp & sen 20 min chopp innan det började gå upp.

    SvaraRadera
  7. Tack för svar igen, finns det något som passar bättre för just makro trading? ZB/ZN kanske? De rör sig inte riktigt lika kraftigt?

    Eller det är kanske samma sak där med algos osv?

    SvaraRadera
  8. Inget att tacka för, bara kul att någon reagerar på inläggen.

    I ärlighetens namn så har jag ingen erfarenhet av makro trading. Bonds känns onekligen mer makro. Annars tror jag aktier inte är så dåligt val. Det är ju alltid någon aktie som är i nyheterna. Ett sätt är att söka efter de som ökat/minskat mest i öppningen & sen följa upp för att se om någon nyhet/bokslut ligger i grunden. SMB Capital använder det koncepet. De kallar det aktier "in play". De använder dock viss teknisk analys & tapereading.

    Tror dock det finns algos överallt. Men SP500 terminen är extra knepig då även underliggande aktier programhandlas kraftigt. För att undvika bli överkörd av algos kan man istället söka efter papper med högre volym än normalt.

    ZB/ZN har jag inte handlat. Tyska Bund gillar jag annars. De rör sig tillräckligt, särskilt med hänsyn till att kontrakten är större än emini.

    SvaraRadera