KLOCKAN

torsdag 7 oktober 2010

Market Rewind 3

Förutsättningar

Nyheterna under dagen var övervägande bearish: Modys sänkte Irlands kreditvärdighet, IMF uttalade att återhämningen var obalanserad och ohållbar, samt statistiken under analytikernas förväntningar.

Tekniskt så stängde marknaden starkt efter gårdagens trenddag. Efter en sådan trenddag kan typiskt sett en snäv konsolidering förväntas, åtminstone under första delen av handeln.

Tekniska nivåer

Gårdagens högsta @1158,75 var motstånd och närmaste stöd var @1154,25. Nivån motsvarade gårdagens lägsta notering efter dagens högsta noterats (pullback). Ytterligare ner var stödet @1144.

Kvällens höjdpunkter

Den enkla traden var kort under motstånd då marknaden generellt var svag (nyheterna). Svagheten var utmärkande i Nasdaq som öppna under sin pullback low och därefter bröt range på nersidan före övriga index.

Vid testet av @1158,75 kortade jag efter holding offer på @1158,5. Vanligtvis förväntar jag mig alltid att högsta ska brytas om marknaden printar nivån. Min aggressiva entry baserades emellertid på möjligheten att SPX skulle göra en dubbel topp i dags diagrammet med en ordentlig rörelse ner som följd

Det blev en dubbel topp men den större rörelsen uteblev då indexen istället fortsatte sin konsolidering under kvällen.



5 kommentarer:

  1. Vad menas med "printa nivån"? Kollar du själv upp stöd/motståndsnivåer eller finns det något program som gör detta automatiskt?

    Har du detta som jobb? Firma eller på egen hand?

    Hade varit kul att se lite resultat (vinster/förluster), men det kanske inte är något du vill visa..

    SvaraRadera
  2. I brist på lämpligt svenskt uttryck så använde jag utrtrycket ”printa” för att beskriva när en transaktion genomförs till ett visst pris. Print a level eller print the price avser att transaktionen registreras av avslutslistan.

    Market Delta har en funktion som söker avvikelser i volymprofilen (peaks and valleys). Jag brukar utgå från den och därefter titta tillbaka för att se orsaken till den höga eller låga volymen. Men det räcker annars med ett vanligt candlestick diagram. Ett program kan inte ersätta det mänskliga ögat när det gäller hitta nivåer.

    Jag handlar inte på heltid. Jag arbeterar inom finansbranschen men har även andra verksamheter där jag är delaktig i. När det gäller resultat är det inget jag känner behov att dela med mej av. Jag har inga ambitioner med min sida. Dessutom är man inte bättre än den senaste affären. Vad visar P/L? Vilket tidsperspektiv utgår man ifrån? Självklart för jag statistik på min P/L men jag följer upp mycket annat med.

    SvaraRadera
  3. Tack för svar igen, nu blev det lite klarare.

    Visst, P/L kanske inte tillför så mycket. Det hade varit kul bara.. :)

    SvaraRadera
  4. Måste bara säga att du verkar vara en grym trader. Hittade din sida nyligen och blev superintresserad. Hur länge har du hållt på? Jobbar själv som optionstrader.
    /JL

    SvaraRadera
  5. Anon:
    Grym trader är jag inte, men jag får det att gå ihopa.

    Har hållit på 2 år nu. 3 om man räknar första året när jag endast speckade på ren magkänsla och lärde mej att ta förluster ;)

    SvaraRadera