KLOCKAN

tisdag 27 oktober 2009

Market Profile och Auktionsteorin

Auktionsteorin

Som elektronisk trader är det lätt att antingen uppfatta marknaden som ett TV-spel vars odds kan beräknas i procentenheter eller rent företagsekonomiskt där varje makro statistisk siffra avgör börsens värde. Finansmarknaden skiljer sig emellertid inte från övriga marknader och kan bäst liknas med en auktionsmarknad.

- Chicago Financial Pit -
Vid en auktion samlas de potentiella köparna för att bjuda på ett objekt. Intressenterna höjer sina bud tills endast en vinnare kvarstår. Den person som har den högsta individuella värderingen kommer således vara den som ropar in objektet.

För att auktionen ska maximera den förväntade intäkten för säljaren förutsätts ett stort antal budgivare som inte kollaborerar med varandra. Marknadsplatsen syfte är således att samla ett så stort antal köpare och säljare som möjligt och i övrigt främja handeln mellan dessa.

Under auktionens gång är det inte ovanligt att priset inledningsvis måste sänkas under utropspriset för att attrahera köparna, men att priset därefter snabbt rusar över det utropade priset när väl budgivningen inleds. Orsaken till detta fenomen är att budgivarnas individuella värdering normalt påverkas av hur konkurrenterna synes värdera objektet.

Ett grunddrag hos auktioner är således asymmetrisk information hos budgivarna. Varje deltagares strategi är en funktion av den egna information och syftar till att maximera den förväntade vinsten givet de andra spelarnas strategier och budgivarens antaganden om övriga spelares information. Om objektet har ett gemensamt värde, är det verkliga värdet detsamma för alla budgivare, men de enskilda budgivarna har olika uppfattning om vad detta värdet är.

Börsen är dock en ”two-way-action”, dvs. när siste man köpt det utropade objektet börjar auktionen om genom att utropspriset sänks tills första köparen åter ropar. Därefter börjar budgivningen på nytt. Denna process kallas även ”price discovery”. Köparna och säljarna kommer driva marknaden i en riktning tills den motsatta sidan är tillräckligt motiverad att stoppa avanceringen.

Market Profile

Den metod som bäst mäter denna aktivitet är Market Profile. Metoden har sitt ursprung i Pete Steidlmayers läror och utvecklades på 80-talet. Marknaden har dock utvecklats sedan Steidelmayers ursprungliga verk ”Markets and Market Logic” och flera av Steidlmayers regler anses idag obsoleta. Jag har dock noterat att flera professionella handlare fortfarande till stor del baserar sina strategier runt delar ur Market Profile.

I fråga om hur metoden jämför sig med exempelvis fibonacci-tal och pivot-points så är inte Market Profile en matematisk beräkning utan den data som erhålls är ”market generated information” dvs. metoden visar var faktiska transaktioner ägt rum och följaktligen vilka nivåer spekulanterna ansett intressanta för handel. Metoden är således inte heller ett tekniskt eller mekaniskt system.

Market Profile organiserar aktiviteten i ett vertikalt prishistogram där tiden validerar priset genom s.k. Time-Price-Opportunities (TPO:s). En TPO motsvarar vanligtvis 30 minuters handel. Den prisnivå där marknaden handlas under flest antalet TPO:s anses som det pris som både köpare och säljare upplever som det mest rättvisa och benämns Point-Of-Control (POC). Eftersom marknadens syfte är att främja handeln kommer priset rotera tillbaka mot denna nivå i det fall marknaden genom ”price discovery” misslyckas att attrahera nya köpare och säljare.


Dagens traders synes dock fästa större vikt vid volymen och bygger följaktligen histogrammet utifrån omsättningen och inte tiden. Förklaringen till att tidsfaktorn frångåtts till förmån för volymen är att tiden egentligen endast är av betydelse i slutet av auktionen. Under de sista minuterna måste handlarna som står utanför bestämma sig om de ska köpa eller inte, samt de som redan köpt om vinst eller förlust ska realiseras.

Normalt överensstämmer POC med det mest omsatta priset (VPOC) då vanligtvis den prisnivå som handlats under flest antalet tidsperioder också är den nivå där flest antal transaktioner genomförts.



Den vanligaste strategin vid handel är att fada rörelser bort från VPOC. Enligt marknads logik är inte själva VPOC en bra entry. Alla vinstgivande affärer bygger på att sälja dyrare än inköpskostnaden. Genom att köpa det rättvisa priset riskerar spekulanten att priset roterar upp och ner igenom ingångspriset.

Om en låda jordgubbar i de flesta butiker kostar 25 kr så kommer en återförsäljare försöka att köpa under detta pris för att kunna vara någorlunda säker på att kunna sälja med vinst. När priset under midsommardagen stiger till 35 kr lär inte handlaren köpa in mer jordgubbar från grossisten denna dag utan istället fokusera på att sälja så mycket så möjligt i nästa led.

Ca 80% av all omsättning utgörs av intradagshandel (inklusive market makers och program handel). För samtliga dessa är det rättvisa priset dagspriset. Övervägande del av denna omsättning är ”mean reverting” vilket innebär att handlarna endast scalpar eller fadar prisrörelserna. En daytrader har inget intresse av en trendande marknad och i realiteten är trenddagar daytraderns svåraste marknad. En market maker måste exempelvis köpa när alla andra säljer. Är trenden stark kommer inte lagerbalanserna kunna regleras utan förlust.

Trend skapas av att handlare, som spekulerar utifrån andra tidsperspektiv än intradag, identifierar ett framtida värde som avviker från dagspriset. De är inte nödvändigtvis aktiva varje dag varför trenddagar endast utgör ca 20% av handelsdagarna. För tradern gäller det att snabbt identifiera dessa dagar för att växla till en breakout strategi eller åtminstone inte försöka fada prisrörelsen.

Det bör noteras att sentimentet dagligen växlar och att värdet av tidigare omsättningsmönster avtar med tiden.

Utrustning och Mjukvara

”A major military operation is a severe drain on the nation, and may be kept up for years in the struggle for one day’s victory. So to fail to know the conditions of opponents because of reluctance to give rewards for intelligence is extremely uncharacteristic of a victorious chief.”
-Sun Tzu -

För att kunna sortera priset enligt Market Profile metoden krävs en handelsapplikation med för ändamålet avsedd programvara. NinjaTrader erbjuder ett stort antal gratis indikatorer för Volume Profile men för den som önskar en komplett Market Profile applikation rekommenderas Financial Alogrithms indikator vars licens kan köpas för 250 usd.

För ThinkorSwim har Thinkscripter utvecklat både en Volume Profile och TPO Profile indikator. Eftersom OMXS30 finns att tillgå i TOS kan åtminstone TPO Profile indikatorn användas med detta index. Volume Profile förutsätter volym och sådan data är inte inkluderad för OMXS30 i handelsplattformen. För att ta del av dessa indikatorer förutsätts dock Pro medlemskap som för tillfället erbjuds för 75 usd.

Slutligen har jag uppmärksammat att även Avanza Online Trader erbjuder analys metoden Pris/Volym vilket kan användas i avsaknad av en Market Profile applikation för Stockholms börsen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar