KLOCKAN

fredag 28 augusti 2009

Smooth Exit

En av svårigheterna med en trade är att veta när det är dags att avsluta positionen. Ett vanligt problem är att ta vinsten för tidigt. För egen del låter jag indikatorerna AD och $tick avgöra tidpunkten för exit.

I fråga om AD kvoten utgör denna min primära trendindikator. Som tidigare nämnt är den absoluta kvoten underordnad trenden (lutningen). Ett värde om 0,5 innebär att förlorarna är dubbelt så många som vinnarna men om kvoten trendar mot 0,8 så anser jag detta mer bullish än en kvot om 4,0 i trend ner mot 2.0. Jag åsätter dessutom kvoten för AD volymen något större betydelse än kvoten för antalet företag då jag anser volymen ledande. Volymkvoten bör följaktligen vara högre än företagskvoten vid en uppåt trenddag och det omvända vid en neråt trenddag.

Om kvoten är i stark upptrend samt 8sma är större än 16sma (beräknat på kvoten) anser jag dagen bullish och håller då en lång position tills AD kvoten planar ut, alternativt 8sma faller under 16sma och indikatorn färgas röd.

$tick är min sekundära trendindikator och om AD kvoten inte är övertygande låter jag $tick avgöra exit. Om exempelvis $tick noterar en ny intradag lägsta och därefter vänder upp varför jag etablerar en lång position följer jag noggrant trenden i $tick genom att dra en trendkanal. Så länge $tick noterar högre lägsta avslut i minutdiagrammet håller jag positionen. Exit sker så snart en lägsta övertygande bryter nedre delen av kanalen eller $tick noterar +1000. Detta värde föranleder normalt sett avslut. Om $tick därefter faller tillbaka mot 0-linjen men kursen inte följer med ner åkeretablerar jag positionen. Om även kursen faller avvaktar jag till $tick bottnat.

Ett $tick +1000 föranleder normalt mellan 1p pullback till en hel dagsreversal. Den utgör således min vanligaste exit. Detta får dock vägas mot risken att vid en stark trenddag avsluta positionen vid ett extremvärde bara för att se kurserna fortsätta upp utan lämpligt tillfälle för att återetablera positionen. Är dagen sidled utan övertygelse eller om AD och internals plötsligt ändras i samband med extremnoteringen kan detta istället utgöra entrysignal för en motvalls play (fade).

Om flera +1000 värden noterats under dagen och ett nytt högsta värde noteras mellan 1200-1400 är oddsen goda för att dagshögsta noterats på SP500. För att inte behöva övervaka skärmen kan med fördel alarmfunktionen i TOS användas för $tick nivåer.

Det omvända gäller för korta positioner.







Värt att notera är att dessa extremvärde normalt sammanfaller med högodds nivåerna föregående högsta, lägsta och stängningskurs samt pivots och VWAP varför mål kan beräknas på förhand utifrån nivåer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar