KLOCKAN

tisdag 25 augusti 2009

Discretionary Trader

Det finns två modeller för trading: discretionary trading och mechanical trading. Medan en discretionary trader förlitar sig till det egna omdömet och verkställer sina trades godtyckligt så arbetar en mechanical trader med strikta entry och exit regler som följs oavsett i enlighet med den på förhand bestämda tradingplanen.

Min trading är discretionary. Eftersom mitt system är godtyckligt och följer min magkänsla är systemet svårt att förmedla. Istället för att följa en uppsättning regler handlar jag efter en metod. Genom att studera sentimentmätare som $tick och AD-kvoten samt market internals försöker jag bilda mig en uppfattning om marknaden är bullish eller bearish.

När den rätta känslan infinner sig verkställer jag min trade vanligtvis i närheten av en support eller motstånds nivå utan att fundera över setups och liknande. Oftast har jag ett tänkt target och en eventuell "smärtgräns". Någon fast stopploss sätter jag dock inte.

Nedan följer en bild av min intradag trading skärm.

  1. Överst till höger listas viktiga konkurrerande och korrelaterade marknader så som nasdaq och russell2000 terminerna samt guld, olja, dollar, räntepapper mm. Jag är främst intresserad av den procentuella utvecklingen i förhållande till det instrument jag handlar med (ES).
  2. Under dessa marknader listas de olika branscher som ingår i SP500. Branschlistan sorteras automatiskt efter procentuell utveckling. Härigenom får jag snabbt och enkelt en bild av riskaptiten samt vilka branscher som lyfter eller sänker index.
  3. Övriga skärmen är uppdelad i fyra diagram.
    1. Högst upp till vänster visas $tick i 1-min. Nollpunkten är markerad med röd linje och 750/-750 nivåerna med blå linjer. Ett 1SMA markerar eventuella tickhooks. Därutöver tillämpar jag studierna tickprickar för högsta/lägsta +/-1000, kumulativ tick (gul linje) samt gårdagens pivot (vit linje).
    2. I övre hörnet till höger visas AD-kvoten med mörk linje för volymen och ljus linje för antalet företag. Dessa linjer färgas efter huruvida 8sma är över eller under 16sma. Under visas mellanskillnaden av dessa kvoter i ett histogram.
    3. Till vänster visas ES i 5-min samt better-volume-indicator. Linjerna som visas är pivots och gårdagens högsta coh lägsta samt gårdagens slutkurs.
    4. Slutligen visas ES till höger med en längre timeframe (15-60 min). Under visas en volymindikator samt en relativ volymindikator. Lila linje visar VWAP. Dessutom är pivots och gårdagens högsta och lägsta samt gårdagens slutkurs utmärkta.

Följande exempel illustrerar en min metod och beslutsprocess.

Efter en stark inledande börsdag vek SP500 ner i samband med att New York kom tillbaka från lunch. Klockan 20:40 fylldes gapet då gårdagens stäningskurs testades samtidigt som $tick såg sin första lägsta notering under -1000. Eftersom AD-kvoten var i neråt trend samt 8sma understeg 16sma avvaktade jag andra tickhooken för att försäkra mig om att $tick gjorde en följande högre lägsta och att momentum således vänt. När så skedde köpte jag ES at-the-market 1025.75.

Traden fortlöpte som planerat med att ticken gjorde högre toppar och lägre bottnar tillsammans med en uppåt trendande AD-kvot.


Av diagrammet framgår att jag ”larmat” $tick. Ett utmärkt sätt att övervaka marknaden utan att behöva sitta framför skärmen. Om +1000 träffades skulle larmet ljuda och påkalla exit då ett sådant värde normalt är en exit signal för mina långa positioner såvida inte dagen är en power trenddag. Likaså skulle min uppmärksamhet påkallas vid en lägre botten.

ES testade VWAP men vände plötsligt ner och $tick gjorde en lägre botten. Eftersom AD-kvoten övergick till säljsignal avslutade jag positionen at-the-market 1029, dvs med 3.25p vinst efter en 35 min trade.

ES vände dock upp efter min exit och träffade VWAP med en +1000 tick i enlighet med mina förväntningar men vände åter ner efter 1030,50.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar