KLOCKAN

torsdag 20 augusti 2009

Two-Narrow-Inside-Bars

En ”narrow-range-bar” (NR) är en diagramstapel (period) vars spännvidd är trängre än den föregående stapelns vidd. Eftersom börsrörelser cykliskt växlar mellan låg och hög volatilitet indikerar en NR stapel att volatiliteten avtar. När denna den avtagit tillräckligt följer vanligtvis en kursexpansion. Ett vanligt koncept inom aktiehandel är NR7, dvs att stapeln har den trängta spännvidden av de 7 föregående staplarna varför en större kursrörelse indikeras. Åt vilket håll kan dock inte normalt utläsas av stapeln men en snäv stopploss kan med fördel användas vid setups baserade på NR7 staplar.

Att en stapel är en ”inside-bar” innebär att hela stapeln ryms inom den föregående stapelns högsta och lägsta notering. Denna typ av stapel sägs indikera obeslutsamhet och konsolidering.

För en tid sedan läste jag ett inlägg på bloggen Wall St. Warrior om en setup skribenten Jamie kallar ”2-narrow-inside-bars” och som jag själv sedan dess handlat efter med framgång. Mönstret uppkommer när kursen rusar under en period med hög volym och gärna vänder vid en motstånds- eller supportnivå. Under de två följande perioderna avtar både volym och volatilitet. De följande sammandragna staplarna ryms dessutom inom övre delen av den första periodens spännvidd.

Jamie rekommenderar att en stopp köp/säljorder placeras 0,25-0,5 punkter över/under den nivå som testas samt eventuell stopploss precis under den sista NR stapeln och ”take-profit” order ett par punkter över/under. Med en stopp order avses en köp- eller säljorder som verkställs när en viss nivå träffas.

Under tidig morgon idag uppmärksammade jag mönstret på ett 15-min diagram. Kursen pendlade mellan den psykologiskt viktiga nivån @1000 och @999. Med hänsyn till nedan omständigheter tog jag aggressivt en position redan innan traden utlösts en enligt Jamies regler på @999,50.

a) Jag bedömde att marknadens övertygelse var uppåt.

b) Mönstret hade inletts när föregående dags högsta notering @998,5 bröts och diagrammet indikerade god volymsupport vid denna viktiga nivå.

c) Redan på @1000,25 låg sannolikt ett stort antal stopploss limits som skulle bidra till en ”popp” om bara denna nivå träffades. Något som sannolikt de större spekulanterna också var medvetna om.

En period senare kom den väntade rörelsen och jag tog profit @1002,5.

Samtidigt upprepades mönstret, nu med @1003 som motstånd. Dock var förhållandena ändrade. Av min bid/ask indikator framgick att större spekulanter sålde inom NR staplarna. Jag kunde inte heller räkna med att stopploss limits skulle hjälpa kursen vidare upp. Jag placerade således konservativt en stopp köporder @1003,5 med ”take-profit” @1005 (precis under pivotnivån R1).

Denna trade gick dock inte igenom. Kursen träffade @1003,25 där den vände ner utan ytterligare fyrverkerier och min stopp köporder fick ingen fill.










1 kommentar: