KLOCKAN

söndag 24 maj 2009

NYAD 816

I artikel ”Market Breadth” pekade jag på fördelarna med att använda AD indikatorer (antalet aktier som stiger i förhållande till de som faller under dagen) för att mäta NYSE marknadsstämning.

Den mest tillförlitliga trendindikatorn som ingår i min chart setup för daytrading är NYAD, dvs kvoten av antalet aktier som stiger/faller under dagen. Traditionellt anses ett värde över 1.0 bullish då ett sådant värde visar att de aktier som stiger stiger är fler till antalet än de som faller. Med följande resonemang är ett värde under 1.0 bearish.

Som alltid är dock den relativa utvecklingen avgörande för börsens riktning. Det är följaktligen lutningen på grafen som är av intresse. Genom att även följa ett kortare glidande medelvärde (8) i förhållande till ett längre (16) samt motsvarande glidande medelvärden på prisutvecklingen erhålls någorlunda träffsäkra indikationer om trendbrott.

NYAD 816 konfirmerar dock inte endast en trade setup utan hjäper till vid bedömningen av om en rekyl i priset är en pullback eller en reversal. Därigenom kan förhoppningsvis förhastade exits undvikas.

Konceptet introducerades av bloggaren bzbtrader och efter en längre tids utvärdering är jag benägen att samtycka till att NYAD 816 är en mer tillförlitlig trendindikator än $TICK och A-D Line (spreaden) då den inte lika lätt luras av tillfälliga svängningar i trenden.

Denna indikator ingår dock inte i plattformen thinkorswim och även om de komponenter som ingår i kvoten finns att tillgå saknar programmet stöd för att rita kvoter. Jag har således skapat två studier i syfte att följa kvoten i min daytrading.

I studien NYAD_MA ritas de båda glidande medelvärdena (8/16) beräknat på index priset (ES) alternativt den symbol som följs i diagrammet. Det kortare glidande medelvärdet kommer dock att färgas efter förhållandet mellan 8/16 av NYAD. Om 8 sma är under 16 sma färgas linjen grå men om 8 sma är över 16 sma samt 16 sma trendar uppåt färgas linjen vit. Trendar 16 sma neråt färgas istället linjen cyan blå.

Studien NYAD ritar enbart kvoten. Det korta glidande medelvärdet (8) är färgat vitt och det längre gult (16). För att markera 8/16 crossovern färgas själva linjen för kvoten grön om 8 sma > 16 sma, annars färgas linjen röd. Studien kan ritas i ett eget fönster under pris diagrammet eller i själva diagrammet för en symbol genom att ”On base subgraph” kryssas i studiens inställningar. Om studien ritas i pris diagrammet kan med fördel symbolen för diagrammet anges till ”SPX-SPX”. På så vis döljs symbolens graf och endast studien visas.

För att underlätta att se när trenden ändras har jag även kodat Parabolic SAR i studien. SAR är utvecklad av J. Welles Wilder och är en tid/pris modell för att automatiskt sätta ut medföljande (trailing) stoppar. Stoppen är en funktion av både tid och pris. (SAR) står för Stopp And Reverse dvs. innehar du aktier, säljer du dem och blankar istället.

Formeln för Parabolic är ganska komplicerad medan tolkningen är ganska enkel. En linje under kursen är den medföljande (trailing) stoppen för ett köp och en linje ovanför kursen är den medföljande (trailing) stoppen för sälj. Så snart som parabolic-kurvan når kursen avslutas affären och en motsatt position intas. Observera att för NYAD studien används inte SAR som en köp/sälj trigger utan enbart för att markera trendskiften.

Självklart kan vilket period intervall som helst användas i diagrammen. Personligen anser jag dock att 3 min ger de bästa signalerna vid daytrading. I min chart setup använder jag följaktligen 3 min diagram för /ES, $TICK, $ADVN-$DECN och NYAD 816 för samstämmiga signaler.

$ADVN-$DECN är ett bättre sätt att rita A-D Line (spreaden) mot den tidigare studien jag postat på bloggen. Fördelen är att grafen dels kan ritas med candlestick staplar dels att grafen kan analyseras med diverse studier så som SAR, glidande medelvärden, MACD, mm.

Nedan följer två exempel som visar hur NYAD 816 används i praktiken.


6 kommentarer:

  1. Hej!

    Vilket svenskt teknisk analys program använder du som har både har Keltner Channels och Bollinger band samt Macd? Letar med ljus och lykta...

    mvh

    Olivia

    SvaraRadera
  2. Hej Olivia,

    Jag antar att du undrar över ett program för OMX. Själv använder jag Avanza Online Trader för Squeezen. Även Saxotrader har dessa indikatorer men Keltnerkanalen blir inte rätt. Varför vet jag inte. Det finns dock två formler för Keltnerkanalen. Den äldre original formlen och den modernare och mer lämpliga formlen baserad på ATR. Hittar du ett program med både Bollingerband & Keltnerkanalen så kan MACD:n ersättas med en annan momentum indikator.

    Mvh
    F

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för svaret!

    Har skaffat Avanza Online Trader nu (fick den gratis eftersom jag tydligen är Pro1 :)) Inställningar Keltner kanal: ATR factor =1,5 EMA =20 ATR period=20, bör väl stämma? (Bollinger stdavvikelse 2,0, period 20.)
    Tycker dock att Keltnerkanalen är för smal och och får ingen bra squeze med bollingerbanden.

    Jag kör liknande på SPX terminen, helt gratis -där får man en examplarisk squeeze!

    Länk:
    http://www.forexpf.ru/_quote_show_/java/show_graph.php?type=SnP500

    Gör jag måntro ngt fel vid inställningarna på Online Tradern?

    mvh

    Olivia

    SvaraRadera
  4. Hmm. Prova med att ändra ATR faktorn till 2 alternativt Bollinger stdavvikelse 1,5. Enligt John Carters bok "Mastering the Trade" så använder han de inställningar som jag angav i inlägget om squeezen i original indikatorn TTM Sueeze indicator. Jag har dock sett andra artiklar om squeezen där de använder 2-2 tillsammans med indexen & 1,5-1,5 tillsammans med mindre volatila aktier. När jag tittar på mina egna inställningar var de visst 2-2. Missade tyvärr detta när jag skrev inlägget.

    SvaraRadera
  5. Tack igen, du har rätt, provade också att ändra till 2 rep 2 och det gick mkt bättre.

    /mvh olivia

    SvaraRadera
  6. Tack själv Olivia,

    Nu vet jag varför inte squeezen blev rätt i Saxotrader. I denna plattform kan inte ATR faktorn ställas in. Fortfarande osäker på vilken faktor som används men misstänker att det är x 1. Följaktligen får jag nu fint resultat även i Saxotrader med Bollingerbanden inställda på 1 std.dev.

    /mvh f

    SvaraRadera