KLOCKAN

onsdag 17 mars 2010

Hitta Balansen

Marknadens ändamål är att tillgodose köparna och säljarna med ett förhandlingsforum. Medelst en dual auktion förhandlar köparna och säljarna för att fastställa det rätta priset inom ett intervall som spänner mellan excess unfair high och excess unfair low. Skälet till benämningen dual (2-vägs) auktion är att priset auktioneras i en riktning tills en respons framkallar rörelse i motsatt riktning. Priset roterar således konstant från high-till-low och från low-till-high.

Marknaden betjänar vidare flera syften och tidshorisonter och är endast en mekanism för att hitta det pris som tillgodoser flest aktörer i nuet (fair pris). Köparna och säljarna kan handla utifrån rent spekulativa syften, men handeln kan även vara näringsbetingad, utdelningsbaserad, föranledd av kalender spreadar, arbitrage handel, hedging, åtagande att tillgodose likviditet, syfte om valutaexponering mm. Deltagarna i förhandlingsprocessen utgår dessutom ifrån skilda timeframes. En daytraders och en longer timeframe investors uppfattning om värdet differentierar följaktligen. Alla måste dock verkställa sina orders i day timeframe perspektivet.

I en balanserad och effektiv marknad har equilibrium uppnåtts och fair pris hittats. Inom detta intervall sker därefter distributionen. När aktörerna med längre timeframe ändrar uppfattning om värdet inleds dock sökandet efter ett nytt pris för distributionen och marknaden övergår i en obalanserad ineffektiv fas.

Den metod som bäst visar distributionerna är Market Profile. Market Profile är inte ett handelssystem utan enbart en metod för att grafiskt organisera marknadens egengenererade data.

Sedan Market Profile introducerades har marknaden förändrats. Med 24 h handel finns inte längre en given öppning. Vidare så åskådliggörs inte heller distributionen (strukturen) lika tydligt som förr varför värde är svårare att identifiera.

En effektiv metod för att finna värde, och följaktligen stöd och motståndsområden, är att dela profilerna i normala distributioner. På så vis kan auktionen följas i marknadens timeframe.







2 kommentarer:

  1. Hej Fiki!
    Har en allmän Fråga till dig, Vilken jag hoppas du har möjligt och vill Besvara.
    -Om jag har förstått rätt så roar du dig med handel efter 17:30. Vilket föranleder mig Att Fråga Vilken mäklare eller plattform du Använder samt ev Kostnader för detta. Som du vet finns det lite begränsade möjligheter på Avanza. Vilket gör Att jag med flera undrar hur man Skall gå tillväga om man Korta tex vill
    ngn råvara eller index, men ha möjlighet att kliva av / på efter 17:30. Jag har handlat lite med sk minis (RBS), men man Kan inte kliva av Dessa efter 17, 25, Om något inträffar fram till 21:00 sv tid i NY. Vilket har gjort Att jag Blivit Bränd Några gånger när jag "fiskar".
    Kanske mina frågor framgår av din fina blogg.
    Då ber jag för om ursäkt Att jag Inte har tagit del av all information som du förmodligen Lagt Mycket tid på, för Att Samla här, men ber dig ha överseende med min bristande förmåga Att tillgodogöra mig all inf. Hoppas jag en dag kan lära mig bara en bråkdel av det du kan, men jag vet inte riktigt var jag Skall börja, kanske är detta en början om du står ut med mina frågor.

    Med många hälsningar

    Hovis

    SvaraRadera
  2. Det bästa är en amerikansk mäklare. Du kan ju handla alla dessa papper genom svenska mäklare eller som jag gjorde tidigare, genom daska Saxobank. De tar dock riktiga rövarpriser i courtage & deras plattformar kan inte mäta sig med de amerikanska.

    Jag använder Mirus futures & deras clrearing firma Dorman. Courtaget är så lågt som 2,2 usd per kontrakt & de har alla möjliga terminspapper (amerikanska, vissa europeiska, råvaror, valutor mm). Alternativt kan Thinkorswim användas. Då har man även amerikanska aktier mm. Deras clourtage är dock 3.5 usd (tror jag).

    Det kan verka "meckigt" att öppna konto i USA men det är faktiskt inte svårare än ett konto hos ex. Avanza. Allt sker online & pengar skickas via Internet bank.

    Kolla dessa inlägg:

    http://detstoraborsspelet.blogspot.com/2009/08/att-handla-med-e-mini-s-terminen.html

    http://detstoraborsspelet.blogspot.com/2009/09/att-valja-maklare.html

    SvaraRadera