KLOCKAN

onsdag 17 februari 2010

Volym Profil Strategi

Enligt min mening är ett vertikalt pris-volym histogram det bästa verktyget för att värdera marknaden och prognosera eventuellt responsivt handlande från marknadens aktörer. De principer som redogjorts för beträffande Order Flow gäller även för längre time frames.

Volym Profilen visar var responsiva köpare/säljare historiskt agerat och var de initierat affär. Vid dessa tidigare nivåer kan en reaktion åter förväntas förutsatt att förhållanden inte har ändrats. Vi kan således minska vår övervakning av börsen genom att fokusera på order flödet endast när priset handlas vid dessa nivåer.

En prisnivå med hög volym (high-volume-node, HVN) visar ett historiskt accepterat pris (fair value). Både köpare och säljare hade vid dessa nivåer starka övertygelser om den fortsatta riktingen varför en mer omfattande handel uppstod.

Om priset exempelvis testades från ovan innebär volymen att den stor grupp responsiva köpare försökte absorbera de initierande säljarnas utbud. Lyckades säljarna trots denna köpvilja driva priset ytterligare längre ner hamnade köparna ”upp-och-ner”. Nästa gång priset besöks kan vi således förvänta oss åter en omfattande handel då den stora grupp spekulanter (både köpare & säljare) som fortfarande är i marknaden nu ställs inför valet att avsluta positionerna break-even eller hålla för profit samtidigt som ny business attraheras till marknaden.

En HVN är inte en optimal entry nivå. I princip köper/säljer spekulanten fair value och hoppas på att marknaden ändrar uppfattning om värdet. Priset brukar dessutom tillbringa en längre tid vid en HVN med ”chop” som följd vilket kan vara något mentalt påfrestande för de med position i marknaden.

En prisnivå med låg volym (low-volume-node, LVN) visar istället en historiskt ensidig övertygelse om riktingen. Priset har hastigt rallat eller fallit igenom prisnivån. Om säljarna kontrollerat marknaden har inte köparna ansett priset tillräckligt lågt för att agera. När nivån återbesöks brukar den hastigt passeras eller förkastas beroende av om marknadens uppfattning om fair value ändrats eller inte.

Har inte uppfattningen om värdet ändrats kommer säljarna åter initiera och köparna avvakta. Vid ändrade förhållanden gäller det omvända, dvs. att köparna tar kontroll och driver upp priset tills säljarna anser priset tillräckligt högt för att agera.

Eftersom priset rör sig hastigt inom en LVN anses entry här riskabel. Samtidigt erbjuder dessa områden bäst tillfälle.


8 kommentarer:

  1. jasså...jaha...gääsp...sorry

    SvaraRadera
  2. Tjena

    Hur pass mkt handlar? Var sitter du? Jag handlar professionellt men på ett väldigt annorlunda sätt från dig. Hade varit intressant att träffas o snacka lite.

    SvaraRadera
  3. Hur pass mycket jag handlar? Volymer eller nerlagd tid? Kör 2-4 kontrakt & endast ”deltid” . Trivs bra med mitt egentliga yrke & har inte tradat tillräckligt länge för att känna att med säker på att hantera pressen av att ”vara” tvungen att leverera. Visserligen snart varit i gamet i 2 år men första året rätt bortkastat. Emini körde jag igång för ett år sedan... Var ? I big city Malmö...

    Om intresset kvarstår så lägg ett mail till avanza@sverige.nu .

    SvaraRadera
  4. Såg nu att den mailen inte var igång. Använd istället fika.malmo@gmail.com .

    SvaraRadera
  5. Hur går det då, lycaks du få resultat? Som sagt, din stil verkar skilja sig väldigt mycket från min egen och jag har aldrig riktigt blivit övertygad om att det som verkar vara din stil faktiskt är framgångsrik. Hade varit kul att bli övertygad dock, då jag tror det skulle vara ett fint komplement till min nuvarande handel. Vad är ditt egentligen yrke?

    SvaraRadera
  6. Vi har alla vårt eget sätt att trada och om du själv är i gamet så vet du att det inte handlar om att övertyga andra. Jag startade bloggen för egen räkning men skriver nu mer eftersom flera verkar uppskatta inläggen. Annars hade jag inte fortsatt med hänsyn till tiden bloggen kostar mej. Jag blir varken ledsen eller arg av att inte folk blir övertygade om metoden. Internet är fullt med bloggar, forum & nyhetstjänster. Det är bara att söka sig vidare efter likasinnade.

    SvaraRadera
  7. oj du missade nog vad jag skrev..

    "jag har aldrig riktigt blivit övertygad om att det som verkar vara din stil faktiskt är framgångsrik. Hade varit kul att bli övertygad dock"

    Jag menar att jag har aldrig sett din stil användas av en professionall handlare och har inga bevis. detta menar jag inte som ett argument mot att det skulle fungera, förstår inte riktigt varför du tolkar det så? Det enda jag menar är att JAG aldrig sett den "in action" men GÄRNA skulle vilja göra det, därför tog jag kontakt med dig här.

    En gång till: Det var ingen kritik mot dig.

    SvaraRadera
  8. I ditt första inlägg skrev du att du gärna ville ha kontakt varför jag snabbt klargjorde att jag är amatör och om du är proffs så kanske du inte skulle känna att du fick utdelning av en eventuell träff. I det fall du fortfarande var intresserad lämnade jag mejl för kontakt.

    Jag är ganska privat av mej och egentligen inte så pigg på att redogöra för storleken av mina affärer eller vad jag annars jobbar med. Något som du, sdfgsdfg, borde uppskatta.

    Tyvärr har jag inte så mycket tid att ja hinner köra ngn dagbok eller twittra live (vilket ja tidigare gjort utan att någon överhuvudtaget var intresserad). Får inte heller ut något av att bevisa min metod. Försöker varken öka antalet bloggläsare tjäna pengar på att sälja något. Har inte ens reklam på sidan som de flesta andra bloggare.

    När det gäller de metoder jag använder så är det min uppfattning att en stor del kortsiktiga professionella indextraders på SP500 marknaden tittar på volym profilen & i princip samtliga på ett eller annat sätt följer order flödet. Jag kan ha fel men det räcker för mej.

    Sen kan jag hålla med om att inte heller jag sett många använda prisstegen så som jag gör men det är mitt sätt att tillgodogöra mej informationen i orderboken. Vidare är det egentligen inte ”mitt” sätt. OFA, www.orderflowanalytics.com, har en ganska gedigen utbildning inom konceptet som kostar 2500 USD. Rekar dock inte den då jag tycker att det de lär ut kan läras på egen hand genom att titta i en p´n´f prisstege med mina små inlägg i bakhuvudet. Det finns visserligen ytterligare detaljer jag utelämnar eftersom mitt syfte inte är att presentera ett klart system utan bara få folk att fundera över alternativa handelsmetoder samt eventuellt hitta likasinnade. För den som är nyfiken & vill se om det funkar så kan man köra ganska enkla baktest samt sim trading i applikationer som Market Delta & därefter dra sina egna slutsatser.

    SvaraRadera