KLOCKAN

lördag 27 februari 2010

Förberedelser

"Chance favors the prepared mind."

-- Louis Pasteur

En viktig del av min trading är förberedelserna innan handeln inleds. Mina förberedelser tar 30-60 minuter och normalt gör jag dessa dagen efter den avslutade handelsdagen. Jag analyserar då ett volym profil diagram sammansatt av flera handelsdagar (composite) samt ett market profile diagram av de senaste handelsdagarna.

Jag märker ut den senaste dagens avslutskurs, samt högsta och lägsta kurs. Desstutom markerar jag dagens VPOC och övriga prisnivåer med utmärkande hög eller låg volym i både dagsdiagrammet och composite diagrammet. Tidigare VPOC:s som inte ännu testats (naked) samt öppna gap markeras särskilt. I de fall en nivå i dagdiagrammet sammanfaller med en utmärkande nivå vid tidigare dagars handel tillmäter jag dessa ett högre värde. Även om jag till övervägande del följer volym profilen noterar jag även s.k. single prints i TPO profilen.


"Attempted Direction: Which Way is the Market Trying to Go? Directional Performance: Is the market doing a good job in its attempts to get there?"

-- James F. Dalton, Mind over Markets

I min analys försöker jag desutom bilda mig en uppfattning om "other timeframers" varit aktiva i marknaden, vem som dominerat handeln (köparna/säljarna) , om värdet ökat eller minskat, om marknaden är trendande eller sidledsgående, mm.

Vidare så forumlerar jag via excel enklare hypoteser. Var dagen snäv eller vid? Vad kan jag förvänta mig av morgondagen? Kan jag indentifiera någon set up inför nästföljande dag? En stor del av de studier jag tillmäpar finns att tillgå under ”Min statistiska samling”.

Slutligen noterar jag klockslag för viktig makro och viktiga rapporter i syfte att inte vara positionerad i marknaden när de presenteras.

När analysen är klar tar jag en print av diagrammen samt markerar ut de nivåer jag anser vara mest betydelsefulla i mitt handels diagram.





"Master Guam said that assessments should be made at home before sending troops abroad. Assessments are the first order of business in military operations. Some say that military operations should be adjusted right on the spot, in confrontation with the opponent, but General Cao Cao says that assessments should be made in headquarters -- this is because it is imperative first to assess the wisdom of the leaders, the strength of the opponent, the lay of the land, and the number of troops; then when the two armies confront on another, the adaptations to be made are determined by the leadership in a manner consistent with these calculations."

-- Zang YuI kommenterar "Krigskonsten" av Sun Tzu

Avslutningsvis vill jag framhålla att ovan nivåer och hypoteser endast ingår i min övergripande strategi. Historisk sannolikhet är ingen garanti för att ett framtida utfall. Mycket kan hända under overnight trade. Dessutom kan nyheter och politiska utspel föranleda ändrade värderingar. Likt vid en militär operation bör således den strategiska planen kompletteras med taktiska överväganden allteftersom handelsdagen fortgår.

EDIT: Inlägget har ändrats genom att ytterligare en bild har infogats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar